مزایای واقعیت مجازی برای آموزش مجازی

بخاطر این که اساتید از ابتدای ترم جاری شیوه ارزشیابی خود را مشخص نکرده بودند، بابت نحوه ارزشیابی دانشجویان سختگیری نکردیم. سعید ابریشمی، رئیس مرکز آموزشهای الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد در گفتوگو با ایسنا، در خصوص ارزیابی خود از امتحانات مجازی اظهار میکند: در ارزشیابی مجازی همانند بخش آموزش، بیتجربگی اساتید نیز نمود پیدا کرد. مهدی دانشجوی مهندسی برق از دانشگاه غیرانتفایی خاوران مشهد با گلایه از بیتوجهی اساتید نسبت به کیفیت فایلهایی که در کلاسهای مجازی بارگذاری میشد، معتقد است: با وجود مجازی شدن امتحانات، اما دانشگاه امتحاناتی که در یک روز برگزار میشد را از یکدیگر تفکیک نکرد. کاربر در فضای واقعی میماند ، اما محتوای دیجیتالی به این فضا اضافه شده است و کاربر میتواند بر روی این اشیای مجازی اثر بگذارد. همانطور که قبلا ذکر شد، احتمال آسیب دیدن کارکنان تازه کار در بخش های عملیاتی بیشتر است. براساس نوع کارکرد هدست واقعیت مجازی می توان آنها را به دو بخش تقسیم نمود. حتی بهترین شبیه سازی ها هم در این زمینه حق مطلب را ادا نمی کنند، زیرا شما با استفاده از ماوس خود، پمپ روغن شبیه سازی شده یا پمپ گاز را کار می کنید که واقعی نیست. در مورد تدوین مواد آموزشی به خصوص مواد آموزش واقعیت مجازی، یک نفر نمی تواند در همه زمینه ها به آماده کردن و ارائه مواد آموزش آنلاین تخصص داشته باشد، همچنین اگر بخواهید برای هر زمینه ای یک نفر را استخدام کنید احتمالا از نظر هزینه ای مقرون به صرفه نخواهد بود.

با این اوصاف، شما به یک ارائه دهنده محتوای آموزش آنلاینی نیاز دارید که در صنعت و موضوع آموزش شما تخصص داشته باشد و از فناوری VR نیز درک دقیقی داشته باشد. موقعیتی را فراهم کنید که کارمندان ارتباط با مشتری به مشکل مشتری گوش دهند و یک راه حل دلسوزانه پیدا کنند که پاسخگوی نیازهای مشتری باشد. نسبت به عملکرد او دید پیدا کنند و درک درستی از جایی که فرد مورد نظر در آن ایستاده داشته باشند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. آنها باید نیازها چالش های منحصر به فرد سازمان شما و همچنین اطلاعاتی را که کارکنان برای کاهش خطرات و انجام وظایف در اوج شلوغی کاری به آنها نیاز دارند را درک کنند.این تکنیک های آموزش کارکنان با استفاده از واقعیت مجازی، زمانی که کارکنان برای یادگیری و حل مشکل خود صرف می کنند را به حداقل می رساند و هزینه های آموزش آنلاین را کاهش می دهد. از آنجایی که آموزش های VR بسیار جذاب و خلاقانه هستند، به دانش پذیران کمک می کند تا اطلاعات بیشتری را سریع تر و راحت تر به دست آورند و همچنین آن ها را برای مدت زمانی طولانی حفظ کنند.

بخون
مفاهیم: واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

.

روی درک کاربر از واقعیت تأثیر بگذارد.

بنابراین، برای کارمندان سخت است که چیزهایی را که در آموزش ها یاد گرفته اند را حفظ کنند. نرم افزار آموزش مجازی LMS و نرم افزار وب کنفرانس و برگزاری کلاس آنلاین، فناوری آموزشی کلاسیک محسوب می شوند که البته وجود آن ها برای مدارس مدرن و آموزشگاه ها دیگر به یک نیاز تبدیل شده است. در کاربرد واقعیت مجازی مزایای زیادی وجود دارد، به عنوان مثال، می توانید موقعیت های واقعی را به صورت مجازی شبیه سازی کنید تا فراگیران در طول جلسه آموزش از خطرات محیط کار دور باشند و در ایمنی کامل و در عین حال همان محیط کار به یادگیری مهارت ها بپردازند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی میتوان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند. در واقع تعدادی از موزهها در حال حاضر با همکاری توسعهدهندگان توانستهاند فضاهای مجازی را ایجاد کنند که مردم بتوانند تجربه حضور فیزیکی در موزه را در آنها داشته باشند. حتی بازیهایی هم داریم که کاربر میتواند با سلاح مغز خودش را از هم بپاشد! محتوای واقعیت مجازی میتواند روی درک کاربر از واقعیت تأثیر بگذارد. به این ترتیب حالا هر کاربر موبایل هوشمند میتواند با استفاده از عینک واقعیت مجازی گوگل به تماشای این موزه برود.

این مسئله به کاهش فشار و افزایش خلاقیت کمک می کند. اخیراً در درک ما از تعلیم و تربیت خوب تغییری ایجاد شده است؛ هنر، علم و حرفه تدریس، به ایجاد مشارکت در یادگیری و فرهنگ یادگیری تاکید می کنند. در حقیقت هیچ راهی جز این نداشتیم و اگر هم میخواستیم سوالات را با دوستانم حل کنیم قطعا جمع نمرههایمان به ۱۰ هم نمیرسید. اینها تنها بخشی از نظرات دانشجویانی است که نیم سال دوم تحصیلیشان را در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاهها با شیوهای متفاوت تجربه کردهاند، ایسنا در این گزارش به سراغ دانشجویانی رفته است که امتحانات خود را به شیوههای مختلفی گذراندهاند، برخی از دانشجویان نسبت به عملکرد سختگیرانه اساتید گلایه داشتند و برخی دیگر معتقد بودند با این شیوه برگزاری، عدالت آموزشی زیر سوال رفته است. درگیر کردن فراگیران در جلسه آموزشی امر مهمی است که باید با دقت انجام شود. باید گفت که واقعیت افزوده فناوری ای است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی به صورت متن یا تصویر بر روی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت در حال نمایش است نشان داده می شود. اغلب محیطهای واقعیت مجازی در درجه اول، تجربههای دیداری میباشند که از طریق یک هدست واقعیت مجازی قابل مشاهده و تجربه میباشند.

بخون
واحد واقعیت مجازی - انستیتو سلامت مغز دانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *