VR – سیستم های واقعیت مجازی VR (virtual Reality) – دانش و فناوری مازستا

مسافران از طریق چشم یک فرد محلی، میتوانند آرامش، زیبایی و همچنین خلوتی این مکانها از آوریل 2020تا امروز را مشاهده کنند. از جمله مهمترین کاربردهای واقعیت مجازی می توان به زمینه پزشکی، صنعت بازی، طراحی مهندسی و شبیه سازی مطالب آموزشی اشاره کرد. با استفاده از این سامانه، یک دانشجو با عمق مطالب آموزشی مهندسی مکانیک از نزدیک آشنا خواهد شد و قابلیت این را خواهد داشت که یک آزمایش را چندین بار تکرار کند و نتایج مختلف آن را مشاهده کند. از جمله جذابیت های این روش می توان به محیط تونل باد آن اشاره کرد که دانشجو با وارد شدن به این محیط خواهد توانست جسم های مختلف را مقابل جریان سیال قرار داده و نوع تغییر در جریان سیال را مشاهده کند. در این صورت می توان با صرف کمترین هزینه، یک آزمایشگاه با تجهیزات کامل برای مصارف آموزشی یک دانشگاه ایجاد کرده و پدیده های مکانیکی، سیالاتی و هوافضا را در آن مشاهده کنیم. بر اساس این مطالعه بیمارانی که طی 11 جلسه توسط درمان با واقعیت مجازی تحت درمان قرار گرفتند، نمره PTSD check list military آن ها از 54.4 به 35.6 کاهش یافت. اگر عینک طبی کسی را بزنید که به نمره چشمتان نمیخورد، بهعلت درگیری چشم برای تنظیم دید دچار عدم وضوح بینایی خواهید شد و حتی ممکن است سردرد بگیرید.

بهطور کلی کیفیت شواهد پائین یا بسیار پائین بود.

اگر شما نیاز به یادگیری نحوه کار کردن با تجهیزات گران قیمت دارید، واقعیت مجازی یک راه حل و موفقیت بزرگ برای شماست. این در حالی است که در زمینه نرمافزارهای تجاری مبتنی بر واقعیت مجازی هم داستانهای موفقیت زیادی وجود دارد. بهطور کلی نتایج بررسیهای VR Fund نشان میدهد که اکوسیستم واقعیت مجازی چقدر در حال رشد و قدرتمندتر شدن است. هم سیستمهای VR تجاری مانند Nintendo Wii یا Xbox Kinect و هم ابزارهای VR سفارشی یا شخصی (customized VR) که بهطور خاص برای نشانههای پارکینسون طراحی شدهاند، به کرات استفاده میشود. بهطور کلی کیفیت شواهد پائین یا بسیار پائین بود. مداخلات VR و فیزیوتراپی ممکن است اثرات مشابهی را بر راه رفتن (4 مطالعه؛ 129 شرکتکننده؛ کیفیت شواهد پائین؛ SMD: 0.20؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.14 – تا 0.55)، تعادل (SMD: 0.34؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 0.04 – تا 0.71؛ 5 مطالعه؛ 155 شرکتکننده؛ کیفیت شواهد پائین) و کیفیت زندگی (میانگین تفاوت (MD): 3.73 واحد؛ 95% فاصله اطمینان (CI): 2.16 – تا 9.61؛ 4 مطالعه؛ 106 شرکتکننده) داشته باشند. واقعیت مجازی یا VR همان رویاست که به واقعیت پیوسته، کارآمدی آن آزمون شده و به تدریج جای خود را در زندگی روزمره باز کرده است.

بخون
واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی در دنیای امروز دارد؟

بر خلاف واقعیت مجازی که جایگزین دید شما می شود ، واقعیت افزوده به آن چیزی که شما میبینید،اطلاعاتی می افزاید.واقعیت افزوده(AR)، اطلاعات دیجیتالی مربوط به عناصر دنیای واقعی را تحت دنیای مجازی نمایش می دهد. دسترسی به محتوا و هزینه پردازش اطلاعات تنها محدودیت های موجود در VR هستند که تا حدودی مانع تجربه های نزدیک به واقعیت می شوند. به خصوص اگر آنها تحت روش های سنتی و آنلاین آموزش ببینند، تقریبا 50% از چیزهایی که آموخته اند را فراموش می کنند. اگر سر کاربر برگردد، گرافیک مطابق آن عکسالعمل نشان میدهد. دلیل آن این بود که دو مطالعه موجودی که این مقایسه را انجام داده بودند، اندازه نمونه کوچکی داشتند. محققان در این مطالعه دریافتند که بیمارانی که در معرض این محیط های مجازی قرار گرفته بودند، در درک و تشخیص صدا، احساسات و افکار دیگران پیشرفت چشمگیری داشتند. در اینجا دانشجو ضمن درگیر شدن با مباحث علمی، می تواند در محیط آزمایشگاه قدم بزند، آزمایش های مختلف را انجام داده و از این کار لذت ببرد! پیشرفت چشمگیر تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) به محققین و دانشمندان جهت اختراع و کشف افق های جدیدی از علم کمک می کند. در حال حاضر در بازار شاخص ترین هدست های واقعیت مجازی عبارتند از: HTC Vive و Oculus Rift.

بخش مصرفی اما بیش از همه به تکنولوژی واقعیت مجازی علاقهمند است و به همین دلیل هم هست که شرکتهای مختلف به سرعت در حال طراحی و تولید تجهیزات واقعیت مجازی و عرضه آنها به بازار مصرف هستند. شرکت Immersion، تکنولوژی TouchSense Force را با استفاده از بازخورد هاپیتیک برای وارد کردن دست بازیکن به دنیای VR معرفی کرده است و محققان آزمایشگاه تعامل انسان مجازی دانشگاه استنفورد هنگام آزمایش با اضافه کردن عنصر بوی اشیا به VR ، کاری کردند که فرد با دیدن شی موردنظر و حس کردن بوی آن، به طور کامل آن را درک کند. واقعیت افزوده ، دنیای فعلی ما را در بر میگیرد و چیزی به آن میافزاید. به عنوان مثال، یک کارمند در محل کار با مشکلی روبه رو می شود و راه حل و راهنمای آن به صورت موردی و اسلایدی روی هدست او نمایش داده شود، سپس او می تواند آموزش آنلاینی را که می ­خواهد انتخاب کند و در یک محیط کار مجازی وارد شود تا به صورت عملی کار را انجام دهد و مشکلش حل شود. هزینه حل کردن هر امتحان به طور میانگین ۲۰۰ هزار تومان بود.

بخون
مزایای واقعیت مجازی برای آموزش مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *