مفاهیم: واقعیت مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کارهای پلیسی در این بازی به شدت سرگرمکننده از آب درآمدهاند و جزییات نیز آنقدر در بازی زیاد است که حسابی محو تماشای آنها خواهید شد. در بازی معرکه I Expect You To Die شما احساسی شبیه به یک جاسوس در دوران جنگ سرد را خواهید داشت، مثلا جیمز باندی که توسط شان کانری یا راجر مور به تصویر کشیده شد. این شبیه ساز رانندگی که با هدستهای واقعیت مجازی و یا با مانیتور همخوانی دارد، میتواند آموزش در حوزههای مختلف را متحول کنند. اگر بخواهیم خیلی ساده این مفهوم را تعریف کنیم، واقعیت مجازی به معنای تجربه کردن چیزهایی از طریق کامپیوتر است که واقعیت بیرونی ندارند. نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که بودجه ناکافی، نگرش منفی کاربران از وضعیت جسمی و روان­شناختی خود پس از تجربه واقعیت مجازی، و طراحی فناورانهِ نامرغوب محیط­های واقعیت مجازی، از محدودیت­های این فناوری نیز هست. به عنوان مثال، یک محیط آموزش پزشکی را در نظر بگیرید که در آن بیمار، اتاق عمل، پزشکان و حتی خون موجود در صحنه همه مجازی هستند ولی تجربه یادگیری «واقعی» است. تحلیلگران بر این باورند که اکنون مردم برای گریز از خانهنشینی، اشتهای زیادی برای تجربه کردن سفرهای VR(واقعیت مجازی) در تعطیلات پیدا کردهاند و این نیاز میتواند فرصتی جذاب برای دنیای فناوری در حوزه گردشگری باشد.

لذت بخش است، نه!

مدتی است که شرکتهای بزرگ معماری و دکوراسیون داخلی از فناوری مورد بحث در این مطلب برای نمایش داخل منازل و نماهای خارجی به مشتریان، گردش در محل و دیدن ابعاد مختلف ساختمانها استفاده میکنند. لازم است به این نکته توجه شود که مفهوم «واقعیت مجازی» با مفهوم «واقعیت افزوده» کاملاً متفاوت است. برای یکی از امتحاناتم، سوالات را ۵۰۰ هزار تومان خریدم و هر سوال را به هر دانشجو ۱۰۰هزار تومان فروختم با این تفاوت که سوالات را رایگان در اختیار دانشجویان اخراجی قرار دادم. واقعیت مجازی در بخش های مختلفی از دنیای مدرن رونق گرفته است و صنعت آموزش مجازی، به خصوص آموزش کارکنان، نیز از این قاعده مستثنی نیست. لذت بخش است، نه! اختراع بعدی Morton دستگاهی با نام Telesphere Mask بود که نخستین نمونه از هدست های امروزی VR است، این دستگاه هدستی برای نمایش یک فیلم ۳D با صدای استریو بود. این عینکها با ترکیب چند عکس، اعمال اعوجاج نوری واقعی (Realistic optical Distortion) و لنزهای مخصوص، یک تصویر سه بعدی واقعی را تولید میکنند. واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چندرسانهای هم یاد میشود، یک محیط شبیهسازی کامپیوتری است که میتواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیهسازی کند.

بخون
دامنه کاربرد واقعیت مجازی در آموزش الکترونیکی

این نشان میدهد که چطور ما با خواندن یک کتاب یاد میگیریم. از این رو دستههای بازی و حس کنندههای حرکات دست و بدن که حرکات بدن و علائم نمایش داده شده با دست را پیگیری میکنند و تشخیص میدهند، متناسب با تکنولوژی VR ابداع شدهاند. دولوپرها پشتیبانی چند زبانه در نرمافزار فراهم کردهاند، بنابراین فراگیران در اقصی نقاط جهان با استفاده از اپلیکیشنهای واقعیت مجازی، فرصت برابری برای آموزش دارند. بهعنوان مثال میتوان به کاربرد واقعیت مجازی در صنایع نظامی توسط شرکتی کرهای به نام DoDAAM اشاره کرد که از این تکنولوژی برای آموزش پریدن نیروهای نظامی با چتر استفاده کرده است. این تصویر توسط چشمان ما به عنوان تصویری که عمق دارد، تفسیر میشود. مانند مغز، تبعات حرکات ما را پیش بینی کرده و صحنه ها و وقایعی را به ما نشان می دهد که اگر در دنیای واقعی بودیم، با چنین صحنه هایی مواجه می شدیم. در واقع واقعیت مجازی مکانیسم پایه مغز را برای درک محیط اطراف تقلید می کند. Panoramic، تکنیک ساخت تصاویر وسیع و گسترده سه بعدی و یا 360 درجه ای می باشد و VRML یک زبان برنامه نویسی تحت وب با قابلیت مدل سازی و تولید محیط گرافیکی سه بعدی مثل زیارت از راه دور از طریق اینترنت می باشد.

یکی دیگر از کاربردهای این فناوری نمایش همه جهته و کامل فضای داخلی و بیرونی مکان هایی است که برای فروش یا اجاره قرار گرفته اند. ۳- مشارکتی (Collaborative) که ممکن است عنصر شناوری را نداشته باشند، اما در عوض بتوان تجربه مهیج را با افراد دیگر به اشتراک گذاشت. در نهایت، این تکنولوژی، نگاهی کامل به جریانات مسابقات هاکی، ماراتون یا دیگر رویدادها را پیش روی شما قرار خواهد داد. حرکت در این محیط ها توسط حرکت دوربین ( حرکت گوشی یا تبلت ) امکانپذیر بوده و کاربران در انجام این کارها آزادی کاملی خواهند داشت. به این ترتیب، تمامی حرکات ورزشکاران و لحظات مسابقات ورزشی را میتوانید از زوایای مختلف و بهطور فراگیر مشاهده کنید. در این ساختار، موانع فیزیکی بهطور کامل حذف خواهند شد و تخیلات و تصویرسازیهای شخصی، اهمیت بیشتری در ایجاد آثار هنری پیدا خواهند کرد. اگرچه در حال حاضر با کشیدن انگشت روی صفحهنمایشهای لمسی دستگاههای الکترونیکی امکان ایجاد آثار هنری وجود دارد، اما در آیندهای نزدیک امکان ایجاد آثار هنری در قالب استفاده از محیطی سه بعدی فراهم خواهد شد. Resident Evil 7 یکی از عجیبترین بازیهای حاضر در این لیست به حساب میآید: این نسخه از سری بازی بسیار محبوب رزیدنت اویل، برای اولین بار از زاویه دید اول شخص دنبال میشود و مهمتر اینکه تمام گیمپلی ۱۸ ساعته آن را میتوانید با هدست واقعیت مجازی سونی تجربه کنید.

بخون
کامپیوتر واقعیت مجازی خودتان را بسازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *