واقعیت مجازی؛ ضرورت آینده خردهفروشی – موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان

واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چندرسانهای هم یاد میشود، یک محیط شبیهسازی کامپیوتری است که میتواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی یا یک دنیای مجازی شبیهسازی کند. کسب و کارها و بنگاههای تجاری هم سعی دارند با این روند همراه شده و با استفاده از محصولات و خدماتی از Varjo، HP و HTC Vive قابلیتها و امکانات بیشتری را در اختیار کاربرانشان قرار بدهند. شرکت Oculus در این میان قدمهای جدیتری برای نزدیک شدن به فضای تجاری و کسب و کارها برداشته و قرار است در پاییز امسال بستههای حمایتی ویژهای برای آنها ارائه کند. این قابلیتها موجب شده این فناوری در حوزه آموزشهای تخصصی و خطرناک مانند حوزه نظامی و پزشکی توسعه یابد.این فناوری در حوزه کسب و کار نیز نفوذ پیدا کرده است. این فناوری با بهبود تجسم المانها، روند برنامهریزی و توسعه شهری را از نقشهها و ماکتها، به تخیل و ابتکار و مقایسه سناریوهای مختلف در زمان کمتر واگذار کرده است. VR بیشتر در زمینه حرفه ای به ویژه در حیطه های تکنیکی سطح بالا رایج است. در سال 2006 موسسه ملی سلامت آمریکا، روش درمان با واقعیت مجازی را برای بیمارنی که سطح افسردگی آن ها شدت زیادی ندارد، قبل از درمان های دارویی، توصیه کردند.

بندها: بیشتر دستگاههای متوسط به بالا دارای بندهای کشی هستند که دستگاه را روی سر کاربر به خوبی نگه میدارد، دستگاههای بدون بند اصلاً توصیه نمیشود، در ضمن دقت داشته باشید که سایز بند قابلتغییر بوده و عرض آن نسبتاً زیاد باشد تا هنگام استفاده طولانی به مشکل برنخورید. مثلا Ebay با ارائه اولین فروشگاه مجازی به مشتریان این اجازه را داد تا با استفاده از جستجوهای ویژه، محصولاتی را که جذابیت بیشتری برایشان دارد را کشف کنند. شما میتوانید با اپلیکیشنهای AR/VR به راحتی بدون اینکه به فروشگاه بروید، لباسهای مختلف را امتحان کنید، تغییر دکور خانه را تغییر دهید یا در خانهای که هنوز ساخته نشده قدم بزنید. بنابراین بهتر است به دنیای واقعیت مجازی مثل انجام تمرینات ورزشی نگاه کنید، به این معنی که هر چند دقیقه به خودتان استراحت دهید و نفسی تازهکنید. بدین شکل یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم به عناصر دنیای واقعی افراد اضافه میشود. ترکیب همزمان دنیای واقعی و تصاویر مجازی مفهوم واقعیت افزوده را شکل میدهد. قرار دادن یک هدست VR بر روی چشمان، شما را نسبت به دنیای کنونی کور میکند و تمام حواس شما را به جای دیگری سوق میدهد.

بخون
بررسی تاثیر «واقعیت مجازی» و «واقعیت ترکیبی» بر توسعه علوم شناختی

با تلاش گوگل، فیسبوک و سایر کمپانی ها، حقیقت مجازی به پتانسیل فوق العاده خودش می رسد. از طرفی می توان از این آزمایش برای بهینه سازی هندسه یک جسم استفاده کرد. علاوه بر این، در مقایسه با سناریوهای مختلف برنامهریزی شهری، تکنولوژی VR برای دقت در مسائلی که از چشم دور میماند، استفاده میشود.بیشترین قابلیت AR/VR در آموزش است. در خرید این دستگاه باید به نکات زیر دقت کنیم تا با هزینه متوسط، دستگاه قابلقبول و خوبی را تهیه کنیم، این نکات بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد، شما میتوانید با دیدن این دستگاه یا تصاویر و مشخصات آن تصمیمگیری کنید. اساسا استفاده از فناوری واقعیت مجازی در تحقیقات حوزه علوم اعصاب شناختی در سالهای اخیر رشد و گسترش چشمگیری داشته است و همین مهم نیز باعث شده است تا پاسخهای رفتاری با دقت بالاتری کنترل شوند. علاوه بر این با استفاده از گجتهای دیگر میتوان حواس دیگر را نیز تحت تأثیر قرارداد تا با ادغام احساسات مختلف تجربه کاملتری برای کاربر بوجود آورد.

این فناوری با ایجاد یک محیط مجازی در جلوی چشمان کاربر و بر اساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار میکند.به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد هدست واقعیت مجازی (VR) را بر روی سر خود نصب میکند، محیطی را مشاهده میکند که بر اساس تغییر موقعیت بدنش تغییر میکند و ذهن انسان پس از مدتی میپذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. افراد باید در این فضا حرکت کرده و محصولات را مشاهده کنند. عرضه محصولات جدیدی مانند Oculus Quest، Oculus Rift S و Valve Index نشان از پیشرفتهای چشمگیر در این بازار و حرکت به سمت محصولات نسل بعدی دارد. قیمتی که اگرچه در مقایسه با بهای ۴۹۵۰ دلاری هدست مایکروسافت هولولنز۲، چندصد دلار کمتر است، اما باز هم نمیتوان آن را در دسته محصولات ارزانقیمت بازار جای داد. در حالی که شرکت IMAX (شرکت کانادایی فعال در حوزه سینما و فیلمسازی که در زمینه طراحی و تولید دوربینهای IMAX هم فعالیت میکند) برنامهها و پروژههای خود در حوزه واقعیت مجازی را متوقف کرد، اما شرکتهای دیگری مانند Cinemark (سالنهای سینمای زنجیرهای معروف آمریکا و متعلق به شرکت Cinemark Holdings) و Spaces (شرکت سنگاپوری فعال در صنعت سینما) در حال معرفی محصولات و سرویسهایشان در زمینه سرگرمیهای مبتنی بر مکان در سالنهای سینما هستند.

بخون
کامپیوتر واقعیت مجازی خودتان را بسازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *