واقعیت مجازی در آموزش – مجله تخصصی آموزش و توسعه منابع انسانی ایده

استفاده از واقعیت مجازی محیطی شبیه سازی شده را برای افراد به وجود ی آورد. تا ماه ژوئیه ۲۰۱۴ بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید و بیش از ۸۰ اپلیکیشن iOS برای استفاده در هدستهای واقعیت مجازی تولید و عرضه شدهاند که از طریق مارکتهای معتبر و قابل دانلود میباشند. شاید تنها عیب این تکنیک فراموش کردن دنیای واقعی در صورت گسترش بیش از حد دنیای مجازی و اعتیاد به آن می باشد. در مورد تدوین مواد آموزشی به خصوص مواد آموزش واقعیت مجازی، یک نفر نمی تواند در همه زمینه ها به آماده کردن و ارائه مواد آموزش آنلاین تخصص داشته باشد، همچنین اگر بخواهید برای هر زمینه ای یک نفر را استخدام کنید احتمالا از نظر هزینه ای مقرون به صرفه نخواهد بود. این مورد نحوه درک فضا توسط کاربر را کاهش میدهد و ممکن است منجر به بیماری حرکتی شود. با این حال، اطلاعات منتشر شده نشان میدهد که این هدست با مشخصات و قابلیتهایی پیشرفته عرضه خواهد شد. یکی دیگر از مزایای واقعیت مجازی در طراحی و معماری این است که معمار میتواند طراحی خود را با استفاده از این تکنولوژی به عموم و مشتریان نشان دهند.

این هدست نسخه پلاستیکی هدست گوگل است و تنها تحت پلتفورم موبایل قابل استفاده میباشد. این شرکت در حال حاضر (۱۳۹۴) سرگرم ایجاد چنین مرکزی در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا میباشد. علاوه بر آن دارای سیستم هدایت و کنترل نرمافزارها از طریق مگنت که در سمت چپ دستگاه تعبیه شده را دارا میباشد. علاوه بر این باعث ایجاد علاقه، افزایش تعامل و کیفیت آموزش در کلاس و از بین بردن موانعی مانند نوع زبان میشود. مبتنی بر پلتفرم موبایل نیز توسط استودیو آمیتیس به بازار ایران ارائه گردیده است که علاوه بر قابلیت استفاده به صورت هدست با کمک نصب کش و قرار گرفتن روی سر، با استفاده از لایهای نرم در محل قرار گرفتن بینی و پیشانی به افزایش استفاده کاربری آن افزوده است. شرکت کدکم ایران CadCam Iran در سال ۱۳۸۹ اولین مرکز واقعیت مجازی ایران را در مدیریت اکتشاف -شرکت ملی نفت ایران طراحی و پیادهسازی نمود. این دانشجوی رشته مدیریت فرهنگی و رسانه در ادامه با اشاره به مزیتهای برگزاری مجازی امتحانات بیان میکند: یکی از خوبیهای امتحانات حضوری این است که استاد از مطالبی که تدریس شده امتحان میگیرند. وی اضافه میکند: دروس ریاضی و محاسباتی کتبی برگزار شد و برخی از اساتید در واتساپ امتحان خود را به صورت شفاهی برگزار کردند.

بخون
بررسی تاثیر «واقعیت مجازی» و «واقعیت ترکیبی» بر توسعه علوم شناختی

به مشتریان نمایش دهند.

برخی از اساتید امتحان خود را به صورت شفاهی برگزار کردند، اما در امتحان شفاهی به دلیل تفاوت نوع سوال پرسیده شده از دانشجویان، عدالتی رعایت نمیشود. واقعیت مجازی مزایای بسیار خوبی برای معماران به همراه دارد به این صورت که مهندسین قبل از ساختن طراحی خود میتوانند از اشکالات سازه خود را یافته و سازه را بهبود ببخشند. طراحي و معماري: بسیاری از شرکتهای بزرگ در زمینه طراحی ساختمان و معماری با ارائه خدماتی برای مهندسین خود این امکان را فراهم کردهاند تا آنها بتوانند مدلهای سه بعدی از ایدههای خود را با استفاده از واقعیت مجازی به مشتریان نمایش دهند. این هدست با نام فونیکس پلاس دارای تمامی قابلیتهای لازم برای نمایش تصاویر و اپلیکیشنهای واقعیت مجازی بوده و امکان تنظیم فاصلهٔ عدسیها برای سنین مختلف را دارد. بهجای استفاده از صفحه نمایش اختصاصی، لنزها این امکان را فراهم میآورند تا صفحهی نمایش گوشی مانند صفحهی نمایشی استریو عمل کند. در این شیوهنامه تاکید کردهایم تا همکاران و اساتید از سختگیریهای بیمورد خودداری کنند که باعث افزایش استرس جمع عظیمی از دانشجویان که قصد تقلب هم ندارند، نشود. هم چنین، جراحی رباتیک که توسط یک ربات انجام می شود، جراحان را قادر می کند که بتوانند بازوهای ربات را با حرکات بسیار ظریف و دقیق تحت کنترل خود داشته باشند.

در حالیکه، دانشمندان در بسیاری از حوضه های دیگر مانند علم پزشکی، دارو، جراحی و حتی معماری قادر هستند با واقعیت مجازی بسیاری از محدودیت ها را از بین برده و مکاشفات و فعالیت های جدیدی را انجام دهند. البته این فقط یک فرضیه است و هنوز عدهای از دانشمندان با این توجیهها موافق نیستند. همچنین چندی پیش بلومبرگ با انتشار گزارشی نوشت هدستهای اپل کاملا وایرلس خواهند بود. طبق اطلاعات وبسایت The Information، اپل احتمالا این هدست واقعیت افزوده را تحت عنوان «اپل گلس» رونمایی خواهد کرد. پیشبینی میشود وقتی اپل دستگاه هدست VR خود را عرضه کند، یک شبه بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه وارد چرخه فروش یا استفاده کاربران شود. هم چنین اطلاعات مفیدی در حوضه فروش محصولات می تواند در اختیار ما قرار دهد. قیمتی که اگرچه در مقایسه با بهای ۴۹۵۰ دلاری هدست مایکروسافت هولولنز۲، چندصد دلار کمتر است، اما باز هم نمیتوان آن را در دسته محصولات ارزانقیمت بازار جای داد.

بخون
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *