آشنایی با هدست واقعیت مجازی و نحوهی عملکرد آن

محیطهای شبیهسازی شده میتوانند مانند محیطهای زندگی واقعی و یا به صورت کاملا متفاوت باشند؛ نظیر آنچه در محیطهای بازی دیده میشود. این روش با کپی کردن سناریوهای زندگی واقعی میتواند تواناییهای کارکردی روزمره زندگی را بهبود ببخشد. واقعیت مجازی را در سادهترین حالت میتوان به دنیایی تشبیه نمود که در عین مجازی و سه بعدی بودن، زمانی که کاربر به آن وارد میشود احساس کند که در آن دنیا قرار دارد و میتواند در آن غوطه ور شود. واقعیت مجازی در بیشتر آزمایشهای علوم اعصاب شناختی میتواند کاربرد داشته باشد و به غنای یافتههای علوم اعصاب شناختی نیز یاری برساند. با پیشرفت در علوم پزشکی و آموزش، واقعیت مجازی نقش مهمی در ارائه راهحلهایی برای مدیریت بیماری و مداخلات بهداشتی بازی میکند. یکی از بزرگترین نقاط قوت PSVR در برابر رقبایش، لیست بلند بالای بازیهایی است که برای آن عرضه شده. درحالی که هدستهایی مانند HTC Vive و Oculus Rift S نیز در بازار یافت شده و تجربهای بینظیر از بازیهای واقعیت مجازی ارائه میکنند، اما تنها PSVR است که با دو کنسول پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ سازگاری دارد و این یعنی بدون هزینه کردن بابت یک کامپیوتر گیمینگ بسیار گرانقیمت، قادر به تجربه برخی از بهترین بازیهای موجود برای این تکنولوژی خواهید بود.

شاید فکر کنید که داریم اغراق میکنیم، اما Beat Saber بهترین اتفاقی است که برای تکنولوژی واقعیت مجازی افتاده. نمیتوانید راجع به بهترین بازیهای هدست واقعیت مجازی پلی استیشن صحبت کنید و به اشاره به Beat Saber نپردازید که عملا دنباله معنوی برخی از بهترین بازیهای ریتمیک مانند Guitar Hero به حساب میآید. در سری بازیهای Borderlands، ژانر شوتر اول شخص با سیستم غارت مداوم سری بازی Diablo ادغام شده است و نتیجه نهایی، عنوانی بسیار سرگرمکننده است. بهترین نکته درباره Blood & Truth، سیستم تیراندازی آن است و از سوی دیگر جزییات بسیار ریزی در بازی به چشم میخورد که واقعا همهچیز را لذتبخش میکنند. نکته مهم اینست که برای تجربه Borderlands 2 VR الزامی به استفاده از کنترلرهای حرکتی موو نیست و با کنترلر DualShock پلی استیشن ۴ یا کنترلر DualSense پلی استیشن ۵ هم قادر به تجربه آن خواهید بود. اگر با Borderlands چندان آشنا نیستید باید بگوییم که در این بازی هزاران اسلحه مختلف خواهید یافت و تنوع دشمنان هم به قدری بالا است که در هر دقیقه و ساعت با چالشهایی تازه روبهرو خواهید شد.

بخون
سنجش میزان تأثیرگذاری واقعیت مجازی بر یک بازی جدّی با هدف مهارتآموزی ارائه شفاهی

از بعد سخت افزاری شما به موارد زیر نیازمندید.

حالا سازندگان Borderlands نسخه دوم آن را به واقعیت مجازی نیز آوردهاند تا همهچیز بهتر از همیشه شود. با اینکه این بازی از اساس برای واقعیت مجازی ساخته نشده، اما اینطور نبوده که سازندگان به این حالت بیتوجه باشند و بنابراین باید منتظر جزییات زیادی باشید که به صورت خاص برای تجربه با هدست پلی استیشن دچار تغییر و بهبود شدهاند. صنعت بهداشت و درمان با وجود موسساتی که از تصاویر کامپیوتری برای تشخیص و درمان بیماریها استفاده میکنند، یکی از بزرگترین استقبالکنندگان از تکنولوژی واقعیت مجازی است. به هر حال، تکنولوژی نوظهور واقعیت مجازی در حال ایجاد تغییرات چشمگیری در اکوسیستم تولیدکنندگان سختافزار، توسعهدهندگان نرمافزار و تولیدکنندگان محتوا است. همانطور که در بالا گفته شد برای بهره گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی از بعد سخت افزاری شما به موارد زیر نیازمندید. بعد از اتمام این بخش نیز میتوانید به سراغ حالت چندنفره رفته و تکرارپذیری را بالاتر ببرید. هر چه نمره فرد بالاتر بود هراس او از پرواز نیز بیشتر بود. با فشردن هر دکمه روی کنترلر، یک اتفاق خاص میافتد اما هیچوقت مشخص نیست که چه اتفاقی. اکثر بازیهایی که در این لیست آوردیم، پیشتر برای کنسول پلی استیشن ۴ عرضه شدهاند، اما به لطف قدرت پردازشی بالاتر پلی استیشن ۵ و قابلیتی به نام Game Boost، تمام آنها به شکلی زیباتر و باکیفیتتر روی کنسول نسل جدید سونی به اجرا در میآیند.

نتیجه کار این استودیو، یکی از بهترین بازیهایی است که اکنون میشود برای واقعیت مجازی یافت. با توجه به شیوع اختلالات روان شناختی و تأثیر این اختلالات بر فرایند درمان و بهبود بیماران مبتلا به سرطان استفاده از این فناوری توصیه میشود. جنس بدنه: اغلب هدست ها از جنس پلاستیکی هستند اما باید توجه داشته باشیم که این جنسها از لحاظ کیفیتی با یکدیگر متفاوتاند، همچنین نسخههای ارزانقیمت کارتنی نیز وجود دارد که بههیچوجه توصیه نمیشود. این بازی برای آن دسته از افرادی معرکه است که میخواهند اندکی به تحرک روزانه خود اضافه کنند، اما ورزشهای عادی برایشان خستهکننده به حساب میآید. برای تشخیص موقعیت نگاه کاربر نیاز به تشخیص جهت و میزان حرکت سر وی می باشد تا منطبق بر آن محتوای نمایش داده شده تغییر نماید. هدست یا کلاه خود واقعیت مجازی محفظه ای است که مانند عینک بند دار یا کلاه ناقصی بر روی سر کاربر قرار گرفته و تجهیزات سخت افزاری را بر روی سر کاربر ثابت نگه می دارد.

بخون
VR - سیستم های واقعیت مجازی VR (virtual Reality) - دانش و فناوری مازستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *